torstai 12. tammikuuta 2012

Käpylehmästä Battlefieldiin

Muistiinpanoja kanavasta "Mukana tyttöjen ja poikien mediamaailmassa"

Jotkut kysyvät edelleen:

"Miksi lapset eivät enää leiki käpylehmillä?"

...tuohon kysymykseen voidaan vastata, että siihen aikaan kun he niillä leikkivät, vanhemmat tekivät maataloustöitä lehmien parissa. Nykyajan lasten vanhemmat ovat töissä mikroprosessorien ja tietokoneiden keskellä - jopa vaikka olisivat maanviljelijöitä ja karjatilallisia. Leikki on lapsen opettelua aikuisuuteen. On luonnollista, että lapsi tekee sitä median ja tietokoneiden parissa.

Moni on huolissaan lapsensa tietokoneen ääressä viettämästään ajasta. Milloin lapsi pelaa liikaa?

Voidaan sanoa, että silloin kun pelaamisesta tulee addiktio ja se alkaa vaikuttamaan uneen, koulunkäyntiin ja sosiaalisiin suhteisiin. Jyväskylän yliopistossa on tutkittu poikien pelaamista ja sen on huomattu olevan hyvinkin sosiaalinen tapahtuma. Koneen äärellä voi olla hyvinkin suuri peliporukka tai verkon takaa löytyy usein pelikaveri.

Median käyttö alkaa nykyään jo vauvana. Jo alle vuoden ikäisistä lapsista löytyy niin digitaalisten pelien, internetin kuin kännykänkin käyttäjiä.

Median käyttö muuttuu - Lasten barometri 2010

0-2 v. Mediankäyttö alkaa jo vauvaiässä.

3-4 v. Lapsen oma mediamaku alkaa muotoutua ja tyttöjen ja poikien mediamaku alkaa eriytyä.

5-6 v. pelien pelaaminen ja internetin käyttö alkaa.

Tytöt pelasivat lähinnä lasten pelejä, oppimispelejä ja tasohyppelyitä kun poikien suosikkipelejä olivat ajopelit, urheilupelit ja seikkailupelit.

7-8 v. mediankäyttö vakiintuu osaksi lasten arkea.

Tämän päivän lapsia voidaan kutsua "diginatiiveiksi". Diginatiivilla tarkoitetaan vuoden 1989 jälkeen syntyneitä lapsia, jotka eivät ole kokeneet aikaa ennen tietokonetta ja tietokone- ja konsolipelejä vaan ovat kasvaneet suoraan digitaaliseen kulttuuriin. Nämä lapset näkevät ja kokevat maailman hyvin eri tavoin kuin heidän vanhempansa. Omasta lapsuudestamme käsin me emme voi ymmärtää millaisessa maailmassa lapsemme kasvavat.

Digitaalisen vallankumouksen historiaa

1985 Commodore 64 toi tiekoneet koteihin.

1989 tuli ensimmäinen gaafinen selain. Siitä alkoi netin rynnistys.

1982 digitaalinen vallankumous alkoi ensimmäisestä musiikki-cd:stä

1993 saimme MP3:n

1996 tuli markkinoille Casio Q.10, 1. digitaalinen käyttäjälle tarkoitettu digitaalikamera

Tänä päivänä netti ei ole ihmisille vain tiedonhakuväline, vaan enenevässä määrin elinympäristö.

16-24 vuotiaista 73 % käyttää nettiä useita kertoja päivässä.

Muissa ikärymissä vastaavat prosenttiluvut ovat seuraavat:

25-24 vuotiaista 80 %

35-44 vuotiaista 76 %

45-54 vuotiaista 60 %

55-64 vuotiaista 41%

65 - 74 vuotiaista 23%

Kun kysytään ylipäätään netin käytöstä, luvut nousevat tästäkin: Viimeisten kolmen kuukauden aikana nettiä ovat käyttäneet

16-24 vuotiaista 99 %

25-24 vuotiaista 100 %

35-44 vuotiaista 99 %

45-54 vuotiaista 95 %

55-64 vuotiaista 81 %

65-74 vuotiaista 53%

Tänä päivänä elämme valtavassa mediavyöryssä ja käsittelemme joka päivä valtavan määrän informaatiota. On sanottu, että jokainen suomalainen kohtaa 7000 kaupallista viestiä päivittäin. Seurakunta kilpailee tässä vyöryssä omasta sanomastaan.

Tehdessään työtä lasten ja nuorten kanssa kirkon on on uskaltauduttava oman mukavuusalueensa ulkopuolelle lasten ja nuorten keskelle mediaan ja työskenneltävä siellä. Lapset ja nuoret kaipaavat sinne meitä aikuisia.

(Kanavan piti Poikien ja Tyttöjen keskuksen koulutussihteeri Juha Kinanen)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti